Start-up PrestoSense kiest DuPont™ Delrin® en DuPont™ Zytel® voor de ontwikkeling van innovatieve slimme parkeerplaatssensoren

Dordrecht/Mechelen, 13 november 2017 – het doet DuPont veel genoegen om aan te kunnen kondigen dat twee DuPont producten, namelijk Delrin® en Zytel® HTN door de IEM (Ingénierie Électronique Menoud) Group geselecteerd zijn voor de ontwikkeling van hun PrestoSense slimme parkeerplaatssensoren. Deze slimme sensoren worden geïnstalleerd in parkeerterreinen op straat en zij kunnen ‘zien’ of er een voertuig staat. Daardoor hoeven auto’s minder rond te rijden in de stad, omdat bestuurders minder tijd nodig hebben om een parkeerplek te vinden door gebruik te maken van de informatie die rechtstreeks beschikbaar is op hun smartphone. Hierdoor zullen er veel minder verkeersopstoppingen zijn en dat heeft op zijn beurt weer een verlaging van de CO2-uitstoot en minder brandstofverbruik tot gevolg.

Deze unieke samenwerking tussen DuPont en de IEM Group laat zien hoe een grote multinational als DuPont start-ups kan helpen hun voordeel als eerste speler op de markt vast te houden door concepten snel en betrouwbaar om te zetten in schaalbare prototypes. De afgelopen maanden zijn er in Genève 650 PrestoSense parkeerplaatssensoren geïnstalleerd. En dat is nog maar het begin. Er gaat nu ook heel snel getest worden in St. Gallen (Zwitserland), Kortrijk, Lommel, Sint-Truiden (België) en, in samenwerking met de Franse posterijen, in Annemasse en Andrésy (Frankrijk).

De toepassing van Delrin® (gemaakt bij DuPont in Dordrecht) en Zytel® (gemaakt bij DuPont in Mechelen) heeft de IEM Group geholpen om goede oplossingen te vinden voor twee essentiële uitdagingen: ervoor zorgen dat de benodigde radiocommunicatie voor IoT-apparaten (Internet of Things) functioneerde en ervoor zorgen dat ze weersbestendig, maar ook bestand tegen andere “agressieve” invloeden van buitenaf zouden zijn, zoals zware voertuigen die over de sensoren rijden. Voor deze uitdagingen hadden de slimme parkeerplaatssensoren een stevige behuizing nodig en de DuPont producten, samen met de praktische expertise, hebben dat tot stand gebracht.

Er werd voor DuPont™ Delrin® gekozen, omdat het de buitenring van de sensor bestand maakt tegen de invloed van uv-licht en tegen zware schokken. Dit is in het bijzonder van belang, omdat de buitenring ook fungeert als schokabsorberende houder voor de centrale puck en het helpt om eventuele vervormingen te voorkomen die schade zouden kunnen toebrengen aan het schakelsysteem.

Voor de middenring heeft DuPont aanbevolen om Zytel® toe te passen. Dat is een polyamidehars die voor 35% versterkt is met glas. Zytel® geeft stijfheid geeft en zorgt voor compatibiliteit met elektrische componenten. Dit is belangrijk om de draadloze connectiviteit van de sensoren te bevorderen. Zytel® zorgt er ook voor dat de behuizing van de sensorantennes, die afgestemd moeten worden op de assemblage, niet aangetast worden door vocht.

“DuPont heeft ons toegang gegeven tot knowhow van topniveau. Dat hadden we niet kunnen vinden binnen de lokale ingenieursbureaus of universiteiten. DuPont begreep ook volledig waar onze uitdagingen lagen in het ontwerp van het onderdeel en dat heeft tot een veel efficiëntere samenwerking geleid en uiteindelijk ook tot de oplossing om de detector op te splitsen in een stijf en een flexibel component,” beaamt Edouard Menoud, oprichter van de IEM Group.

“Onze samenwerking met de IEM Group is een prachtig voorbeeld van hoe grote ondernemingen en start-ups met succes kunnen samenwerken om innovatieve oplossingen op de markt te brengen. Door ons sterke partnerschap en door onze ervaring en middelen te bundelen, zijn we erin geslaagd om de juiste materialen te vinden voor de parkeerplaatssensoren,” zegt Philip Boydell, Senior Research Associate van DuPont Performance Materials.

De samenwerking met de IEM Group illustreert ook nog eens hoe DuPont en haar partners een bijdrage leveren aan een groener milieu.

Over DowDuPont Specialty Products

DowDuPont Specialty Products, een divisie van DowDuPont (NYSE: DWDP), is een internationaal innovatief vooraanstaand bedrijf met op technologie gebaseerde materialen, ingrediënten en oplossingen die helpen sectoren en het dagelijkse leven te transformeren. Onze werknemers passen diverse wetenschappelijke benaderingen en ervaringen toe om klanten te helpen bij het ontwikkelen van hun beste ideeën en om essentiële innovaties binnen belangrijke markten te leveren, inclusief elektronica, transport, bouw, gezondheidszorg, eten en drinken en veiligheid en bescherming. DowDuPont wil de divisie Specialty Products afsplitsen tot een onafhankelijk, beursgenoteerd bedrijf. Ga voor meer informatie naar www.dow-dupont.com.

Over IEM

Al 25 jaar is IEM een belangrijke Europese leverancier van slimme apparaten voor parkeerbeheer op straat. Rechtstreeks verbonden parkeermeters, detectiesensoren en applicaties voor de smartphone vormen het hart van ons bedrijf. IEM richt zich op gemeenschappen en parkeerbeheerders om hun parkeerbeheer te vereenvoudigen, terwijl de focus tegelijkertijd ligt op het gemak van de voertuigbestuurders op het gebied van de mobiliteitservaring. Onze teams, die betrokken zijn bij “slimme stad” projecten, creëren innovatieve oplossingen om het leven in de binnensteden prettiger te maken.

PrestoSense slimme parkeerplaatssensor gemaakt van Dupont™ Delrin® en Zytel® HTN