DuPont viert 50e verjaardag van DuPont™ Tyvek®

Mijlpaal markeert 50 jaar aan wetenschappelijke innovatie binnen alle industrieën met een focus op de toekomst

WILMINGTON, Delaware (VS), 6 april 2017 – DuPont Protection Solutions heeft vandaag bekendgemaakt dat het de vijftigste verjaardag van DuPont™ Tyvek® viert. Tyvek® is een uniek vliesmateriaal dat gezorgd heeft voor nieuwe dimensies in bescherming, beveiliging en veiligheid binnen tal van industrieën en toepassingen. Om aandacht aan deze belangrijke mijlpaal te schenken zullen het hele jaar feestelijkheden worden gehouden, waarbij niet alleen hulde wordt gebracht aan het verleden, maar waarbij de focus ook zeker op de toekomst ligt. Tijdens dit feestjaar en ook daarna zijn er bovendien allerlei communicaties en speciale activiteiten gepland om klanten, eindgebruikers en anderen over de hele wereld te informeren, te inspireren en hierbij te betrekken.

“We zijn trots op de rol die Tyvek® de afgelopen 50 jaar heeft gespeeld om een wereld van groter goed mogelijk te maken,” zei Christian Marx, de wereldwijde business director voor DuPont™ Tyvek®.  “Tyvek® biedt de bescherming waarop mensen vertrouwen om grotere dingen tot stand te brengen. Dat loopt uiteen van het beschermen van medisch personeel tijdens de Ebola-crisis in West-Afrika, tot het beschermen tegen weersinvloeden van het paviljoen met de Liberty Bell (een beroemde en historische klok) in Philadelphia en van talloze woningen en gebouwen over de hele wereld, en tot het bijdragen aan de bescherming van de gezondheid van miljoenen patiënten over de hele wereld door het steriel houden van medische instrumenten en benodigdheden,” lichtte Marx toe. “We vinden het fijn om het verleden te vieren, maar we blijven wel gefocust op de toekomst. We werken wereldwijd samen om te innoveren met Tyvek® en om oplossingen te vinden voor de uitdagingen van de volgende halve eeuw en daarna.”

Behalve lichtgewicht en onverslijtbaar, is Tyvek® ademend en toch waterbestendig, scheurvast, bestand tegen het doordringen van bacteriën en het veroudert niet. Dat maakt het ideaal voor een breed scala aan toepassingen in allerlei industrieën. Tyvek® is vooral bekend vanuit de bouw, waar producten uit de familie van de building envelope solutions (oplossingen voor de bouwschil), zoals Tyvek® HomeWrap®, Tyvek® CommercialWrap®, DuPont™ Flashing Systems en Tyvek® Protec™, gebruikt worden om gebouwen te maken die comfortabeler en energiezuiniger zijn met minder kans op vochtschade doordat water zich ophoopt.

Met Tyvek® protective garments (beschermende kleding) loopt DuPont wereldwijd voorop. Het biedt werknemers in de industrie en in cleanrooms en hulpverleners superieure bescherming. Ondernemingen over de hele wereld gebruiken ruim 200 miljoen Tyvek® kledingstukken per jaar. Bij hulpverleningsacties over de hele wereld is Tyvek® kleding gebruikt, bijvoorbeeld bij het bestrijden van de olielekkage van het Amerikaanse boorplatform Deepwater Horizon, bij de opruimwerkzaamheden na de tsunami in Japan in 2011 en bij de sanering van de Fukushima kerncentrale, en voor de bescherming van de mensen die in West-Afrika actief waren in de bestrijding van de Ebola-crisis.

"Wij zetten ons in voor innovatie in de ontwikkeling van beschermende kleding en accessoires. In 2017 zullen we diverse nieuwe producten in onze Tyvek® en Tychem® productenreeks lanceren om aan de behoeften van de markt te voldoen,” vertelde David Domnisch, de wereldwijde marketing manager voor Tyvek® Protective Apparel.

Behalve voor de bescherming van huizen en werknemers, wordt Tyvek® ook op brede schaal gebruikt om patiënten in zorgomgevingen te beschermen. Sinds de introductie van Tyvek® in de medische-instrumentenindustrie ruim 45 jaar geleden, wordt het als toonaangevend gezien voor de verpakking van steriele instrumenten. Tyvek® verdient dit predicaat, omdat het een uitstekende bacteriologische barrière, sterkte en bescherming biedt voor medische instrumenten en farmaceutische toepassingen. Tyvek® for medical packaging (voor medische verpakkingen) heeft ook bijgedragen aan de ontwikkeling van nieuwe sterilisatiemethodes, zoals gasplasmasterilisatie bij lage temperatuur.

Andere toepassingen van Tyvek® zijn onder meer: industrieel verpakkingsmateriaal, actief verpakkingsmateriaal en andere speciale toepassingen; ladingafdekking voor farmaceutische en beperkt houdbare producten; enveloppen die door de Amerikaanse postdienst worden gebruikt; en in de grafische sector wordt het als substraat gebruikt om kaartjes, labels, banners, polsbandjes en plattegronden te maken, om kunstwerken te creëren en voor consumentenproducten.

Organisaties in alle wereldregio’s hebben Tyvek® producten talloze malen onderscheiden voor hun innovatie en prestatie. Enkele van de meest recente:

• Tyvek® kwam als beste merk uit de bus in de categorie “bekleding van de woningschil” in de Builder Brand Use Study 2017 die door de Farnsworth Group is uitgevoerd. Dit is het 20e achtereenvolgende jaar dat Tyvek® als beste wordt beoordeeld voor merkbekendheid en kwaliteit en als beste merk dat in de Amerikaanse bouwmarkt wordt toegepast.
  • Het in juli 2016 geïntroduceerde Tyvek® Protec™ underlayment voor dakbedekking was finalist voor het “Meest Innovatieve Bouwproduct” op de International Builders Show 2017 afgelopen januari. Tyvek® Protec™ is het meest recente aanbod in de bouwschilproductenreeks van DuPont in Noord-Amerika.
  • Tyvek® Silver SR, een afschermingsvlies ter bescherming tegen warmte en weersinvloeden dat speciaal ontworpen is voor de constructie-industrie in Japan, kreeg de prestigieuze Nikkei Architecture/Nikkei Home Builder Construction Materials Award uitgereikt in 2017 als waardering voor de verbetering van het product, die het nog waterdichter maakt.
  • Tychem® ThermoPro (dat in Noord-Amerika bekend is onder de naam Tychem® 6000 FR) is beschermende kleding die driemaal zoveel bescherming biedt tegen chemicaliën, steekvlammen en vlambogen. Het werd onderscheiden met de Innovation Award 2016 op de Fair Préventica in het Franse Lille.
  • Tyvek® 800J mocht de Innovation Award 2014 in ontvangst nemen op de Fair Préventica in het Franse Marseille. Tyvek® 800J is beschermende kleding die de bestendigheid tegen lage concentraties anorganische chemicaliën op waterbasis combineert met de sterkte van Tyvek®.

De geschiedenis van Tyvek® begon eigenlijk al in 1955, toen DuPont onderzoeker Jim White bij toeval een nieuwe bron ontdekte waaruit vezel gemaakt kon worden. Er werd een programma opgezet om het nieuwe materiaal te ontwikkelen en een jaar later diende DuPont een patentaanvraag in voor sterk garen van lineair polyethyleen. Het kostte onderzoeksteams toen nog enkele jaren om het complexe fabricageproces te perfectioneren. Dat proces was gebaseerd op de door DuPont wetenschapper Herbert Blades uitgevonden flash-spinning technologie. In 1965 werd de nieuw-ontwikkelde vliesstructuur gedeponeerd onder het handelsmerk Tyvek®, waarna DuPont in april 1967 met de commerciële productie begon. Tijdens zijn eerste 50 jaar heeft deze unieke uitvinding een geweldige invloed gehad op talloze industrieën en heeft het geresulteerd in de creatie van hele nieuwe productcategorieën, zoals de bekleding van de bouwschil, die bijdroeg aan een revolutie in de huizenbouw; het stelde de nieuwe norm in beschermende kleding; het maakte verbeteringen mogelijk in de medische-instrumententechnologie; en het speelde een belangrijke rol in vele andere toepassingen. Samen met haar klanten gaat DuPont door met de ontwikkeling van nieuwe Tyvek® producten om steeds aan de evoluerende behoeften van de markt tegemoet te kunnen komen.

For Greater Good™ is de belofte van DuPont™ Tyvek®. Tyvek® kan het betrouwbare, beschermende vlies bieden dat mensen nodig hebben om zich minder zorgen te maken, zodat zij zich kunnen richten op het tot stand brengen van grotere dingen – het grotere goed mogelijk maken.

DuPont Protection Solutions is wereldwijd toonaangevend in producten en oplossingen die hetgeen wat er echt toe doet beschermen – mensen, constructies en het milieu – en die haar klanten in staat stelt om te winnen door unieke eigenschappen, een wereldwijde schaal en iconische merken. DuPont™ Kevlar® beschermt ordehandhavers, militairen, atleten en astronauten; DuPont™ Nomex® helpt zowel bij de bescherming van brandweerlieden, werknemers in de industrie en autoracers, als in het openbaar vervoer en bij windturbines; DuPont™ Tyvek® beschermt zowel werknemers in de chemische industrie als steriele medische hulpmiddelen en de constructie van gebouwen; en doordat DuPont™ Corian® bestand is tegen bacteriegroei, helpt het ziekenhuispatiënten te beschermen tegen infecties. Ga voor meer informatie over DuPont Protection Solutions naar: www.dupont.com/protection-solutions.

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, niet-gouvernementele organisaties en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupontnederland.nl of www.dupont.com.