Brugge, 20 mei 2015 – DuPont steunt de triënnale voor hedendaagse kunst in Brugge die loopt van 20 mei tot 18 oktober. De wereldwijde verstedelijking is de rode draad doorheen de triënnale. Een actueel thema: als de huidige trend aanhoudt zullen er een miljard mensen in steden wonen tegen 2030. Samen met academici, wetenschappers, overheden en andere belanghebbenden werkt DuPont aan oplossingen om het snelle tempo van verstedelijking en economische groei bij te houden zonder afbreuk te doen aan volksgezondheid en veiligheid.

De DuPont fabriek is gelegen op het noordelijkste punt van het kunstparcours en stelt een honderdtal mensen tewerk. Voor dit kunstevenement werd op de site de eerste Brugse pop-up bar geïnstalleerd – de ideale plek om even te verpozen tijdens een bezoek aan de triënnale.

Plant manager, Klaas Illeghems: “Onze site staat in de Brugse regio bekend als de ‘gistfabriek’. Er werd hier dan ook decennia lang bakkersgist en alcohol geproduceerd. Sinds 1970 levert de onderneming industriële enzymen. Deze site is hierin volstrekt uniek in België.”

Enzymen of biokatalisatoren zijn eiwitten die een specifieke chemische reactie snel en efficiënt laten verlopen. Enzymen kunnen zeer dikwijls chemicaliën vervangen, en daardoor energie besparen, afval verminderen of de omzetting van grondstoffen efficiënter laten verlopen.

In de reusachtige fermentoren van de Brugse site gisten 7 dagen op 7 enzymen, die onder meer gebruikt worden in voeding, diervoeder, wasmiddelen en graanverwerking.
“Een goede relatie met de lokale gemeenschap vinden we heel belangrijk. Binnen een straal van 100 meter van onze fabriek wonen ongeveer 900 buren! We zijn dan ook tevreden dat onze samenwerking in het kader van de Brugge Triënnale heel goed verloopt.”

# # #

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor wereldwijde uitdagingen zoals de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensen en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en haar streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com of download de DuPont EMEA News App voor iOs en Android.