DuPont opent grootste cellulose ethanol fabriek ter wereld

IB-PSD-01_Cellulosic_Ethanol_Plant_hero_thumbnail_690x345_rev1

DuPont’s cellulosetechnologie levert energie voor transportsector met 90 procent schonere brandstof uit biomassa

Verwachting dat technologie wereldwijd economische kansen voor platteland biedt.

Mechelen, 30 oktober 2015 - DuPont opent vandaag een fabriek voor cellulose biobrandstof in Nevada, Iowa. Deze bioraffinaderij is de grootste cellulose ethanol fabriek ter wereld, met een capaciteit om jaarlijks 30 miljoen gallon (meer dan 113,5 miljoen liter) schone brandstof te produceren die de uitstoot van broeikasgassen met zo’n 90% vermindert ten opzichte van benzine.

De grondstof voor de productie van ethanol is maïsstro – de stengels, bladeren en kolven die achterblijven na de oogst. De fabriek laat op commerciële schaal zien dat grondstoffen uit de landbouw – die niet voor voedsel bestemd zijn – de hernieuwbare grondstoffen kunnen zijn om aan de toekomstige energievraag van de maatschappij te voldoen. Cellulose ethanol zal de brandstofmix voor transportmiddelen verder diversifiëren zoals wind- en zonne-energie de hernieuwbare mogelijkheden vergroten voor energieopwekking.

DuPont brengt in Iowa een ongeëvenaarde combinatie van wetenschappelijke kennis en bijna 90 jaar landbouwkundige expertise bij elkaar om een baanbrekende supply chain te ontwikkelen voor schone brandstof en biomassa. Van vitaal belang voor de supply chain en de productie van de bioraffinaderij in Nevada zijn de bijna 500 boeren in een straal van 30 mijl rond de fabriek, die jaarlijks de 375.000 ton droge maïsstro leveren die nodig is om de cellulose ethanol te produceren. Niet alleen levert de fabriek een geheel nieuwe inkomstenbron voor deze boeren, maar de plant schept ook 85 nieuwe voltijdse banen en 150 seizoensgebonden banen in Iowa.

“Iowa heeft een rijke geschiedenis op het gebied van landbouwinnovatie,” aldus gouverneur Terry Branstad van Iowa. “Vandaag voegen we daar een nieuw hoofdstuk aan toe, door landbouwafval te gebruiken als grondstof voor brandstof. Dat levert zowel een grote milieuwinst op voor de maatschappij als economische voordelen voor de staat. De opening van de bioraffinaderij van DuPont is een mooi voorbeeld van innovatie die mogelijk is als landbouwgemeenschappen, hun overheden en de industrie samenwerken aan een gemeenschappelijk doel.”

Bedrijven op het gebied van biomassa kunnen wereldwijd voor nieuwe inkomstenbronnen en hoogwaardige technologische mogelijkheden zorgen in rurale economieën. Als wereldwijd opererend bedrijf met vestigingen in meer dan 90 landen is DuPont uitstekend gepositioneerd om de cellulosetechnologie wereldwijd uit te rollen in brandstof voor transport en andere industrieën.

Volgens William F. Feehery, president van DuPont Industrial Biosciences lost het bedrijf een belofte aan de maatschappij in, door wetenschappelijke innovatie op de markt te brengen met een positieve invloed op het leven van mensen. Met zonne- en windenergie biedt cellulosebiobrandstof volgens hem een echt alternatief voor fossiele brandstoffen. Het vermindert de schadelijke milieueffecten en vergroot de energiezekerheid.

In Azië kondigde DuPont onlangs zijn eerste licentieovereenkomst aan met New Tianlong Industry voor de bouw van China’s grootste cellulose ethanol fabriek, en afgelopen herfst kondigde DuPont een Memorandum of Understanding (MOU) aan met Ethanol Europe en de regering van Macedonië voor de ontwikkeling van een tweede-generatie bioraffinageproject. Het bedrijf werkt ook samen met Procter & Gamble aan het gebruik van cellulose ethanol in Noord-Amerikaanse Tide® wasmiddelen.

Het overgrote deel van de biobrandstof die de fabriek in Nevada, Iowa, produceert is bestemd voor Californië om te voldoen aan de Low Carbon Fuel Standard van de staat die gericht is op vermindering van de koolstofintensiteit van transportbrandstoffen. Daarnaast zal de fabriek als demonstratie van cellulosetechnologie op commerciële schaal dienen om investeerders uit de eerste hand te laten zien hoe ze dit model in hun eigen regio  kunnen toepassen.

#   #   #

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.

#   #   #

Fotobijschrift:

De bioraffinaderij van DuPont produceert biobrandstof uit maïsstro van landbouwgrond die 30 mijl rond de plant is gelegen.

Ga voor meer informatie over de DuPont cellulose ethanol fabriek in Nevada, Iowa naar biofuels.dupont.com/ReFormEnergy

Hoe werkt de DuPont cellulose ethanol plant in Nevada, Iowa?

Tide® is een geregistreerd handelsmerkvan Procter & Gamble.