DuPont maakt operationele winst per aandeel over het derde kwartaal bekend van $ 0,13; YTD operationele winst per aandeel van $ 2,49

• Kostenbesparingen en productiviteit blijven bijdragen aan verbeteringen van de bedrijfsmarge in de meeste segmenten.
  • Herbevestigt verwachte operationele winst per aandeel voor het volledige jaar van ongeveer $ 2,75.

Mechelen, 27 oktober 2015 – DuPont (NYSE: DD), een wetenschapsbedrijf dat innovatieve producten, materialen en diensten van wereldklasse op de wereldmarkt brengt, maakte vandaag een operationele winst per aandeel van $ 0,13 bekend voor het derde kwartaal, vergeleken met $ 0,39 vorig jaar. GAAP1 winst bedroeg $ 0,14 per aandeel, vergeleken met $ 0,36 per aandeel vorig jaar.

De omzet over het derde kwartaal bedroeg $ 4,9 miljard, 17 procent lager dan vorig jaar door negatieve valuta-invloeden (8 procent), veranderingen in de portfolio (1 procent), volumedalingen (7 procent) en lagere locale verkoopprijzen en productmix (1 procent).

“Terwijl onze bottom line blijft profiteren van de positieve effecten van onze operationele redesign en productiviteitsverbeteringen, zijn we niet tevreden met onze resultaten dit kwartaal,” zei Nick Fanandakis, Executive Vice President en CFO. “We zagen significante negatieve valuta-invloeden, alsook de marktzwakte in de landbouw, de opkomende markt van de industriële productie, en olie en gas. We blijven op koers met onze herziene verwachte operationele winst per aandeel voor het volledige jaar van ongeveer $ 2,75, een stijging ten opzichte van het voorgaande jaar van 3 procent zonder wisselkoerseffecten.”

“Te midden van de huidige uitdagende macro-omgeving, is het onze prioriteit om datgene wat onder onze controle is, scherp te beheren, waaronder het herbekijken van DuPont’s kostenstructuur en kapitaalallocatiestrategie zodat we verder het rendement voor onze aandeelhouders kunnen verbeteren,” zei Ed Breen, DuPont Interim Chair en CEO. “Het nog intenser aanpakken van deze gebieden zal de positie van DuPont versterken om op lange termijn in te spelen op onze unieke wetenschaps- en leidende posities in aantrekkelijke groeimarkten terwijl we een passend rendement voor onze aandeelhouders genereren op korte termijn.”

E. I. du Pont de Nemours and Company Highlights derde kwartaal
• De operationele winst per aandeel over het derde kwartaal bedroeg $ 0,13 tegenover $ 0,39 vorig jaar. De GAAP1 winst per aandeel bedroeg $ 0,14 tegenover $ 0,36 vorig jaar.
• De resultaten weerspiegelen macro-economische uitdagingen waaronder wisselkoerseffecten; industriewijde uitdagingen in landbouwmarkten, voornamelijk in Brazilië; en een aanhoudende zwakte in opkomende en olie-en gasmarkten. Dit heeft zijn invloed gehad op het segment Safety & Protection, gedeeltelijk gecompenseerd door positieve effecten van de operationele redesign en kostenbesparingen in het kwartaal, waaronder een op prestaties gebaseerde compensatie.
• De operationale winst van de segmenten voor belastingen bedroeg $ 433 miljoen, inclusief $ 187 miljoen, of $ 0,17 per aandeel negatieve valuta-invloeden. De groei in de segmenten Electronics & Communications en Industrial Biosciences werden ruimschoots teniet gedaan door dalingen in de segmenten Agriculture, Performance Materials en Safety & Protection.
• Kostenreducties voortvloeiend uit de operationele herstructurering droegen $ 0,10 per aandeel bij tot de operationele winst over het derde kwartaal; wat de operationele marges verbeterde in vier segmenten; op schema om ongeveer $ 0,40 per aandeel in incrementele besparingen te realiseren in 2015.
• Een $ 2 miljard versneld aandeleninkoopprogramma gelanceerd in het kwartaal; op 22 oktober werd het vierde kwartaaldividend bekendgemaakt van $ 0,38 per aandeel.
Year-to-Date Highlights
• De year-to-date operationele winst per aandeel bedroeg $ 2,49 tegenover $ 2,79 vorig jaar. Zonder de negatieve valuta-invloeden van $ 0,53 per aandeel, zou de operationele winst per aandeel gestegen zijn met 8 procent. GAAP1 winst per aandeel bedroeg $ 2,33 tegenover $ 2,76 vorig jaar.
• Versnelde jaarlijkse ‘run-rate’ kostenbesparingen van $ 1,3 miljard verwacht uit de operationele herstructurering tot einde 2016; verhoogde beoogde kostenbesparingen van operationele herstructurering tot ongeveer $ 1,6 miljard tegen eind 2017. De huidige kostenherziening, werkkapitaalprestaties en kapitaaluitgaven zullen ervoor zorgen dat onze kostenacties zullen resulteren in een verder netto-voordeel van de bottom line.
• Het bedrijf verwacht dat, over het ganse jaar 2015, de operationele winst per aandeel ongeveer $ 2,75 zal bedragen. De impact van negatieve valuta-invloeden zal naar verwachting ongeveer $ 0,72 per aandeel bedragen. Exclusief wisselkoerseffecten, zal de verwachte operationele winst per aandeel over het ganse jaar, inclusief de verwachte voordelen van kostenbesparingen en inkoop van eigen aandelen, een geschatte 3-procent stijging op jaarbasis vertegenwoordigen.
E. I. du Pont de Nemours and Company

Vooruitzicht
DuPont herbevestigt haar recent bijgewerkte vooruitzichten dat over het ganse jaar 2015 de operationele winst per aandeel ongeveer $ 2,75 zal bedragen. Dit vooruitzicht reflecteert een verdere versterking van de Amerikaanse dollar ten opzichte van valuta in opkomende markten, voornamelijk t.o.v. de Braziliaanse Real; een verdere verzwakking van de landbouwmarkten, hoofdzakelijk in Brazilië; en een aanhoudende zwakte in de opkomende markten. De impact van negatieve valuta-invloeden zal naar verwachting $ 0,72 per aandeel bedragen. Exclusief wisselkoerseffecten, zal de verwachte operationele winst per aandeel over het ganse jaar, inclusief de verwachte voordelen van kostenbesparingen en inkoop van eigen aandelen, een geschatte 3-procent stijging op jaarbasis vertegenwoordigen

Over DuPont