DuPont maakt operationele winst per aandeel over 1e kwartaal bekend van $ 1,34

Dividend in 2e kwartaal 2015 stijgt 4 procent.

Mechelen, 21 april 2015 – DuPont (NYSE: DD), een wetenschapsbedrijf dat innovatieve producten, materialen en diensten van wereldklasse op de wereldmarkt brengt, maakte vandaag een operationele winst per aandeel van $ 1,34 bekend voor het eerste kwartaal, inclusief een negatieve valuta-impact van $ 0,25 per aandeel, vergeleken met $ 1,58 winst per aandeel vorig jaar. GAAP1 winst bedroeg $ 1,0 miljard, of $ 1,13 per aandeel, vergeleken met $ 1,4 miljard of $ 1,54 per aandeel vorig jaar.

DuPont maakte ook bekend dat de Raad van Bestuur een dividend over het tweede kwartaal van 49 cent per aandeel heeft goedgekeurd, een verhoging van 4 procent ten opzichte van de 47 cent die over het afgelopen kwartaal werd uitbetaald. Dit is de vierde verhoging sinds begin 2012. Het dividend over het tweede kwartaal van 49 cent per aandeel voor gewone aandelen wordt op 12 juni 2015 uitbetaald aan aandeelhouders die op 15 mei 2015 aan het einde van de handelsdag geregistreerd staan.

“DuPont heeft verbeteringen op het gebied van volume en marge gerealiseerd in de meerderheid van de segmenten die na de afsplitsing deel zullen uitmaken van het bedrijf, door een sterke focus op innovatie, gedisciplineerde uitvoering en voortdurende verbetering van efficiëntie en kostenreductie, zelfs onder uitdagende valuta- en marktomstandigheden,” zei Ellen Kullman, Bestuursvoorzitter en CEO van DuPont. “We verwachten dat onze prestaties in de rest van het jaar voort zullen bouwen op dit momentum, gestimuleerd door de verkoop van nieuwe producten en de voordelen van onze versnelde operationele herstructurering. We maken ook onze vierde verhoging van kwartaaldividend sinds 2012 bekend, wat ons vertrouwen weergeeft in de voortdurende sterkte van ons bedrijf zoals we dat na de afsplitsing voortzetten, en in de mogelijkheid om onze reputatie van stabiele groei voort te zetten door kaptaal uit te keren aan onze aandeelhouders.”

“2015 is een belangrijk jaar in onze transformatie. De afsplitsing van Chemours verloopt volgens planning voor het midden van dit jaar, en we verwachten vrijwel alles van de ongeveer $ 4 miljard aan eenmalige dividendopbrengsten te kunnen uitkeren binnen 12 tot 18 maanden na de afsplitsing. Een deel daarvan zal worden uitgekeerd voor het eind van 2015. Na de afsplitsing zal DuPont zich volledig concentreren op drie zeer aantrekkelijke strategische aandachtsvelden waarin de wetenschappelijke en technologische capaciteiten de meeste waarde voor onze aandeelhouders kunnen opbrengen. We hebben er alle vertrouwen in dat DuPont de aandeelhouderswaarde zal laten toenemen door gebruik te maken van ons innovatieplatform, door bewust om te gaan met operationele efficiëntie en kosten, door onze portfolio actief te managen en door een gedisciplineerd kapitaalrendement.”

Highlights Eerste Kwartaal
• Gerealiseerde operationele winst per aandeel van $ 1,34 per aandeel in het eerste kwartaal, inclusief negatieve valuta-invloeden ($ 0,25 per aandeel) in de resultaten van de bedrijfssegmenten.
• Gerealiseerde volumegroei en operationele margeverbetering in Performance Materials, Safety & Protection, Nutrition & Health en Industrial Biosciences alsook de introductie van meer dan 600 nieuwe producten in het eerste kwartaal – een toename van 5 procent in vergelijking met vorig jaar.
• De omzet bedroeg $ 9,2 miljard, 9 procent lager dan vorig jaar door valuta-invloeden (6 procent), veranderingen in de portfolio (2 procent) en verwachte industriebrede uitdagingen in Agriculture en Performance Chemicals.
• Kostenreducties voortvloeiend uit de operationele herstructurering droegen $ 0,10 per aandeel bij tot de operational winst van het eerste kwartaal; Totale kostenbesparingen in 2015 zullen naar verwachting toenemen tot ongeveer $ 0,40 per aandeel.
• De verwachte negatieve valuta-invloeden in 2015 namen toe met ongeveer $ 0,80 per aandeel, tegenover de $ 0,60 per aandeel die we eerder communiceerden; Het bedrijf verwacht dat, over het ganse jaar 2015, de operationele winst per aandeel aan de lagere kant van de eerder gecommuniceerde vork van $ 4,00 en $ 4,20 zal liggen, met inbegrip van het Performance Chemicals segment.

Wereldwijde geconsolideerde netto-omzet over het eerste kwartaal
De netto-omzet over het eerste kwartaal 2015 bedroeg $ 9,2 miljard, 9 procent lager tegenover vorig jaar door negatieve valuta-invloeden (6 procent), wijzigingen in de portfolio (2 procent) en verwachte industriebrede uitdagingen in Agriculture and Performance Chemicals.

Vooruitzicht
Gezien de aanhoudende versterking van de Amerikaanse dollar ten opzichte van een gemiddelde korf van wisselkoersen voor de week van 13 april, verwacht het bedrijf in 2015 een negatieve valuta-invloed van ongeveer $ 0,80 per aandeel, tegenover de $ 0,60 per aandeel die geschat werd op 23 januari. Het bedrijg verwacht eveneens dat de operationele herstructurering in 2015, besparingen zal opleveren van ongeveer $ 0,40 per aandeel. Hierdoor verwacht het bedrijf dat de operationele winst per aandeel in 2015 aan de lagere kant van de eerder gecommuniceerde vork van $ 4,00 en $ 4,20 zal liggen, met inbegrip van het volledige jaarvooruitzicht van het Performance Chemicals segment.
De vooruitzichten voor 2015 weerspiegelen niet de geplande afsplitsing van het Performance Chemicals segment of de impact van het verwachte kapitaalrendement gerelateerd aan deze afsplitsing.

DuPont zal een conference call en webcast houden op dinsdag 21 april 2015, om 9:00 AM EDT om dit persbericht verder te bespreken. Bezoek de investor website van DuPont op www.investors.dupont.com voor de webcast en bijkomend presentatiemateriaal (Events & Presentations). De conference call webcast kan tot 90 dagen nadien herbeluisterd worden via tel. 1-630-652-3042, en paswoord 38251527#. Ga naar het investor center op http://www.dupont.com voor additionele informatie.

Over DuPont
DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor wereldwijde uitdagingen zoals de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensen en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar http://www.dupont.com.

Contact:

Karin Lauwaerts -- Corporate Communications DuPont België