Dow en DuPont maken benoemingen topmanagement voor DowDuPont bekend

Belangrijke mijlpaal in voorgestelde fusie van gelijken en voorgenomen opzet van drie toonaangevende bedrijven

Dordrecht, 25-05-2016 - DuPont (NYSE:DD) en The Dow Chemical Company (NYSE:DOW) hebben benoemingen bekendgemaakt van topmanagement voor DowDuPont Inc. (“DowDuPont”). De benoemingen zullen gelden wanneer de voorgestelde fusie van gelijken is afgerond. Die vindt naar verwachting plaats in de tweede helft van 2016, gesteld dat wordt voldaan aan gebruikelijke voorwaarden die gelden bij de afronding, waaronder goedkeuring van aandeelhouders en autoriteiten.

Zoals al eerder bekend gemaakt, zal Andrew N. Liveris, voorzitter en chief executive officer van Dow, de executive chairman worden van DowDuPont. Edward D. Breen, voorzitter en chief executive officer van DuPont, zal chief executive officer worden van DowDuPont. In aanvulling op hun functie zal Liveris verantwoordelijkheid dragen voor de Material Science business, en Breen voor de Agriculture business en de Specialty Products business. Beiden  zullen rapporteren aan de Board of Directors van DowDuPont.

De benoemingen van topmanagers omvatten ook:

• Howard Ungerleider wordt chief financial officer voor DowDuPont. Ungerleider is op dit moment vice-voorzitter en chief financial officer van Dow, met verantwoordelijkheid voor Dow AgroSciences, Dow’s Corporate Strategy Development, Corporate Planning, Finance, Information Technology & Business Services, en voorzitter van Dow Corning, in afwachting van de succesvolle afronding van de eigendomsaanpassing van deze joint-venture door Dow per 1 juni.
  • Stacy Fox wordt general counsel voor DowDuPont. Fox is op dit moment senior vice president en general counsel bij DuPont.
  • Charles J. Kalil wordt special counsellor voor de executive chairman van DowDuPont, en general counsel voor de Material Science business. Kalil is op dit moment vice president en general counsel bij Dow.
  • Jim Fitterling, op dit moment president en chief operating officer bij Dow, wordt chief operating officer van DowDuPont’s Material Science business, die DowDuPont van plan is af te splitsen als een vooraanstaand, onafhankelijk, gefocust bedrijf, onder voorwaarde van goedkeuring door de Board van DowDuPont. The Material Science business, die Dow zal heten, zal bestaan uit de Dow Performance Plastics, Performance Materials & Chemicals, Infrastructure Solutions en Consumer Solutions (maar niet de Dow Electronic Materials business) activiteiten, en de DuPont Performance Materials activiteiten. Ook Dow Corning Silicones zal er deel van uitmaken, afhankelijk van de succesvolle afronding van de eigendomsaanpassing van deze joint-venture door Dow per 1 juni.
  • James C. Collins, Jr., op dit moment executive vice president bij DuPont en leiding geven aan DuPont’s Agriculture business, wordt chief operating officer van DowDuPont’s Agriculture business, die DowDuPont van plan is af te splitsen als een vooraanstaand, onafhankelijk, gefocust bedrijf op het gebied van landbouw, onder voorwaarde van goedkeuring door de Board van DowDuPont. De Agriculture business zal de zaden- en gewasbeschermingsactiviteiten van DuPont en Dow verenigen.
  • Marc Doyle, op dit moment executive vice president en leidinggevende van DuPont’s Electronics & Communications, Industrial Biosciences, Nutrition & Health, Performance Materials en Safety & Protection businesses, wordt chief operating officer van DowDuPont’s Specialty Products business, die DowDuPont van plan is af te splitsen als een door technologie gedreven innovatief vooraanstaand bedrijf, onder voorwaarde van goedkeuring door de Board van DowDuPont. Het Specialty Products bedrijf zal DuPont Nutrition & Health, Industrial Biosciences, Safety & Protection en Electronics & Communications businesses omvatten en de Dow Electronic Materials business.

“Ieder van deze executives heeft bewezen te kunnen werken volgens een strategische agenda en de aandeelhouderswaarde te kunnen maximaliseren,” zei Liveris, voorzitter en chief executive officer van Dow. “Door het geweldige talent van beide organisaties te combineren, zal bij alledrie divisies van DowDuPont een sterke en doelgerichte leider aan het roer staan om een heldere strategie te volgen die topoplossingen en keuzes kunnen bieden voor klanten, in aansluiting op het opzetten van drie onafhankelijke bedrijven.”

“De aankondiging van het topmanagement van DowDuPont betekent een nieuwe belangrijke stap in het fusieproces en in de voortgang van ons striven drie sterk gerichte onafhankelijke bedrijven op te zetten,” zei Breen, voorzitter en chief executive officer van DuPont. “Uitgaande van twee bijzondere leiderschapsteams, hebben we een groep uitstekende leidinggevenden samengesteld die verantwoordelijk zullen zijn voor de snelle integratie van beide ondernemingen, voor het aanpakken van de geplande kosten- en omzetsynergieën en voor het werken als onafhankelijke bedrijfsonderdelen zodra mogelijk na de afronding van de fusie.”

Het volledige persbericht vindt u hier.

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, niet-gouvernementele organisaties en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupontnederland.nl of www.dupont.com.